Nyheder

ParaLevel fås nu på MF Activa S mejetærskere

Massey Ferguson introducerer det unikke ParaLevel nivelleringssystem på MF Activa S mejetærskerne, der er førende i deres klasse. Med en nivelleringskapacitet på op til 20 % øger dette de muligheder, landmændene har på skrånende marker.

Dette robuste og enkle system, der først blev lanceret på MF Beta serien, fås nu til modellerne MF Activa S 5- og 6-rystere MCS (Multi Crop Separator). Det anvender parallelophæng til maskinnivellering, hvilket betyder, at der kan monteres bredere dæk, men at den vigtige bredde på 3,5 m til vejtransport bevares.

“Det er overraskende, hvor stor en del af vores dyrkede areal der kræver et nivelleringssystem for at få mest muligt ud af mejetærskeren”, siger Adam Sherriff, markedsudviklingschef for Massey Ferguson Harvesting. “ParaLevel systemet forbedrer ikke kun sikkerheden, man gør det også muligt for føreren at øge ydeevnen markant ved at reducere spild og forbedre renvarekvaliteten fra disse bakkede områder i stedet for at skulle gå på kompromis, når der køres i skrånende terræn”.

Det innovative Massey Ferguson ParaLevel system sørger for automatisk nivellering på skråninger på op til 20 % på standardmaskiner med 4WD og 15 % på specifikationer med 2WD (ekstraudstyr) ved hjælp af en parallelophæng. Det kompakte og smarte system forbinder de forreste hjulnav til chassiset via et lavere trekantet beslag og en tilkoblingsarm øverst – hvilket danner en parallelogramformet forbindelse.

Det elegante design betyder, at der ikke kræves besværlige monteringer til at dreje de komplette slutdrev – kun hjulnavene bevæges. Det har den store fordel, at mejetærskerne kan udstyres med brede dæk og stadig holde sig inden for den tilladte transportbredde på 3,5 m - for eksempel 800/65 R32-dæk på MF 7345 MCS ParaLevel. Når mejetærskeren hæves, øges stabiliteten også, fordi parallelophænget har den effekt, at sporbredden øges en smule.

Et elektronisk pendul uden bevægelige dele sikrer en hurtig, jævn og præcis nivellering ved skiftende terrænforhold. Systemet har to funktionstilstande: I ‘transport’ sænker og indsnævrer mejetærskeren sporbredden og har en tophastighed på vejen på 25 km/t. I ‘arbejde’ hæves og sænkes systemet automatisk – hvilket giver en bredere sporvidde og en tophastighed, der er begrænset til 18 km/t.